Verslag voorbereiding en oversteek Atlantic van Las Palmas naar Saint Lucia.
23 november 2009
Na enkele maanden te hebben geankerd in Arrecife, Lanzarote en enkele rvs onderdelen zoals een zwemtrap, vluchtluikvergrendeling en een zonnedek te hebben laten lassen, is dan het moment gekomen om anker op te gaan en naar Rubicon te vertrekken om uit het water te gaan.
's Middags daar aangekomen en afgesproken de volgend ochtend om twaalf uur in de kraan om op de kant te gaan.
24 november 2009
12:00 uur op de kant en met hulp van Horst, een bekende van Arrecife , nieuwe antifouling aangebracht en de saildrive anode vernieuwd. Alles zag er om 17:00 bij een pilsje weer piekfijn uit.
25 november 2009
08:00 uur klop, klop wil je nu in het water? Anders moet je twee dagen wachten.
Dus om 09:00 uur was ik op weg naar Las Palmas, Gran Canaria.
26 november 2009
09:00 uur aankomst Las Palmas.
Gezellig, Ingrid en Fritz van de Pico en Addy uit Zwitserland waren er ook vanuit Arrecife. Naast mij lag Gerrit, een ex piloot KLM die ook alleen de overtocht ging maken. Hem later weer in Martinique ontmoet.
De ARC rally was kort geleden gestart dus de winkels werden opnieuw bevorraad. Kwam goed uit, want nu had ik alles lekker vers.
Een leuke voorraad water, bier en eten aan boord laten brengen. Nog wat wasjes draaien en toen was ik eigenlijk wel klaar.
De Iridium telefoon werkte goed. SMS'en ging snel en goedkoop en de nieuwe stuurmachine deed het ook goed op de nieuwe autopilotcomputer.
De Autohelm computer was door te grote stroom gesmolten en moest vervangen worden.
30 november 2009
Alle tanks gevuld nog twee jerrycans diesel extra meegenomen en toen was het 12:00 uur toen ik de zeilen kon hijsen en nog even een telefoontje naar de weervrouw in NL die later in Saint Lucia weer aan boord zou stappen.
Na het vertrek zat de snelheid er goed in. Grootzeil een rif en high aspect fok plus wind en stroom gaven al gauw 7,8 knopen snelheid.
Einde middag kwam de wind wat meer van achteren en kon ik goed opschieten met alleen de fok.
Ik hield 'smiddags en 'snachts om 12 uur een log journaal bij.
Iedere dag had ik ook twee keer twee uur, stationair, de motor aan om de accu's bij te laden. Koelkast en stuurautomaat deden goed hun best om het accualarm weer te laten afgaan.
De windgenerator is dus weinig effectief als je redelijk voor de wind vaart en het zonnepaneel heeft veel last van het grootzeil en giek.
Ik had het zonnepaneel beter achterop kunnen bouwen. De zon was er volop.
Verder stond continu de AIS aan die dus op tijd een alarm geeft voor als er een ander schip in de buurt zou komen. Dit was mijn garantie voor een veilige nachtrust.
De wind wordt geleidelijk aan steeds zwakker en komt erg ruim tot bijna voor de wind binnen.
1 december 2009
Het eerste etmaal zijn er 134 mijlen afgelegd.
Om wat tegen de swell te doen, heb ik het grootzeil drie maal gereefd om te proberen wat stabieler te liggen, maar het mocht niet baten.
Dan maar niet.
De dagen zijn mooi en de nachten een beetje fris maar prachtig helder.
Tot 8 december ga ik door om uit te komen op een latitude van 18 50 en een longitude van 28 50 te komen.
Het zeilen gaat heerlijk relaxed en de Foets gaat rustig z'n gangetje.
Het eten en drinken smaakt uitstekend. De 220 volt stroomgenerator werkt prima voor als er een pizza in de oven moet.
De MP3 speler staat vol met goeie muziek en een megabestand op de computer heeft een boekenkast vol met gesproken boeken en alle conferances van Youp, Hans Teeuwen en Herman Finkers.
9 december 2009
Nu staat de windgenerator dan toch echt helemaal stil.
De weervrouw sms-t dat ik verder naar het zuiden moet voor wat meer kans op wind.
Ik gooi m'n nieuwe hengel met plastic inktvisje maar eens overboord en verdomd!! even later hangt er een 60 cm Spaanse makreel aan. Het merk vis heb ik uit een boek, want die verschillen ken ik niet, alleen gebakken, gefileerd of hollandse nieuwe ken ik.
Dus s'middags aan de verse gebakken vis.
Om 23 uur valt ineens m'n GPS uit. Ik heb ook nog een handheld voor backup en deze klaar gemaakt, toen de grote GPS gelukkig na een half uur het weer langzaam begon te doen. Snelheid varieerde van 2 tot 18 knopen....
Ik was alleen de backup kwijt en moest dus een nieuwe instelling maken voor de afgelegde mijlen, dat was jammer. De route opnieuw invoeren was niet zo moeilijk, was maar een waypoint!
Deze actie deed me ook wat dieper ingaan op de werking en de ongelooflijke afwijking van het magnetische noorden van 14 graden west.
Deze afwijking wordt in de GPS gecompenseerd en dat verklaarde waarom de te varen koers vaak hoger dan 270 graden was.
13 december 2009
Daggemiddelden zijn al gezakt naar 90 mijl. Het weer is heerlijk warm, zee is rustig en de spirits are high.
Vandaag m'n eerste brood gebakken. Smaakt naar meer!!
Hoewel ik de eerste dagen nog een kookwekker zette die om het uur af ging, ga ik nu gewoon slapen en wordt ik automatisch wakker om middernacht voor het bijwerken van het journaal. En dan weer verder pitten tot de zon opkomt.
15 december 2009
Nog steeds geen wind, spiegelgladde zee en dus maar (aan een lijntje) overboord gesprongen.
Het is ongelooflijk mooi en een heel apart gevoel, die warme blauwe zee waar de zonnestralen de diepte ingaan.
Om 16 uur gebeurde waar ik bang voor was, de nieuwe dure Lewmar autopilot loopt veel te zwaar, verbruikt te veel stroom en is met de hand bijna niet meer te draaien.
Gelukkig had ik nog m'n oude autohelm ST4000 en heb die gemonteerd. Daarmee uiteindelijk de rest van de oversteek gestuurd.
21 december 2009
Nog steeds geen wind en nog 1000 mijl te gaan. Kerst op zee gaat realiteit worden.
Via de weerberichtservice van Herb in Canada op de korte golf, hoor ik dat alle boten in de buurt klagen over het gebrek aan wind. De vooruitzichten blijven echter onveranderd. Leuk is dat Herb's adviezen gelijk zijn aan die van Marianne die ze regelmatig per sms verstuurt.
23 december 2009
Wind blijft sukkelen en ik zet de halfwinder op. Er komt een beetje snelheid in de boot. Eindelijk komen er dan weer eens een hoop dolfijnen meezwemmen.
De halfwinder zit boven vast aan een tweede voorstag welk ik had gemonteerd aan een vaste beugel bovenin de mast.
Ook 'snachts kon ik de halfwinder laten staan.
25 december 2009
Prettige kerstdagen. NOT !!!
01:00 uur knal.... beugel bovenin de mast breekt en hulpvoorstag en halfwinder liggen aan dek.
Om 08:00 Halfwinder weer op maar nu aan het echte voorstag.
Gaat goed tot om 16:00 het zeil zich om het voorstag en vallen wikkelt en als een wrong en niet meer te bedienen valt.
Ik ben er twee uur mee aan het stoeien geweest en gelukkig is het gelukt de boel weer vrij te krijgen. Heb even zelf de optie laten passeren om het voorstag met de zooi maar in de fik te steken.
Toen ik lag te pitten werd ik om 22 uur wakker van een ongewoon geluid. Whoeshhhh. Ik kon buiten aanvankelijk niets vreemds zien tot ik zag dat de giek op de zonnedek beugels lag. De kraanlijn was gebroken. De lijn die ik ook als reserve grootzeilval kon gebruiken was in de mast gevallen. Gelukkig hb ik hem zonder knopen eruit kunnen trekken.
Maar zonder kraanlijn is het moeilijk met je grootzeil te werken.
27 december 2009
De enige oplossing die ik zag, was een lijn vanaf het achterstag bij de splitsing op ongeveer 4 meter hoogte, naar de giek te leiden.
Eerst met het bootsmanstoeltje geprobeerd mezelf op te takelen en dan naar het achterstag toe te trekken. Maar ik hing soms gewoon boven de oceaan ipv de boot. Dus dat idee maar laten varen. Ik had eigenlijk een ladder nodig.
Laat ik nou toevallig in Arrecife een rvs zwemtrap van twee meter hebben laten lassen.
Met het nodige padvinderswerk en ervaring met het spelen met touwtjes, lukte het om op het achterdek de ladder rechtop tegen de giek vast te binden.
Even slikken en toen had ik een sluiting om het achterstag vast zitten. Klaar.
'smiddags dan maar een boniter gevangen. Een tonijnachtige en erg mooi.
Veel rood vlees, wat ik eigenlijk niet vind horen bij een vis.
28 december 2009
Oud en nieuw op de oceaan lijkt ook werkelijkheid te worden. Ik vind het geen enkel probleem want geniet iedere dag van de grootsheid, de warmte en de rust.
Vandaag is dan dus wasdag.
De lakens drogen goed en snel aan de stangen van het zonnedek.
Wassen in zoet, spoelen in zout en naspoelen in zoetwater.
Het is echt een belachelijk gezicht op de oceen zo'n hollandse boot met lappen.
29 december 2009
Op de FM heb ik ontvangst van radio Barbados, het bewijs dat de GPS toch goed heeft gewerkt.
Ik heb nog steeds een halve tank diesel over en zelfs nog genoeg water in de tank om te douchen.
Er is nu wel wat meer wind en als ik doorreken zou ik 1 januari s'nachts in Saint Lucia aan kunnen komen.
Ik ga de manoevre "bijliggen" maar eens testen en dat werkt prima. 20 knopen wind en 1 knoop verlijeren. Niet slecht.
31 december 2009
Happy New Year!! Nog 34 mijl te gaan. Niks te zien van vuurwerk.
1 januari 2010
Daar gaat het anker om 08:00 in Vieux Fort, Saint Lucia de zandgrond in na 3040 zeemijlen.
Het is ineens voorbij....
3 opmerkingen:
Lieve Hans. Geweldig! Geweldig!Chapeau!
Wens je een heel Gelukkig en Gezond Nieuw Jaar en veel mooie zeiluren samen met Marianne in 2010.Dikke zoen Els.
Coolest Dad In The World Award.
Mooi verhaal! Kor
Een reactie posten