donderdag 27 mei 2010

Florida

Nadat we op het vliegveld van Orlando weer afscheid namen van Kim, vertrokken we uit Titusville. Over Titusville kan ik kort zijn, niks aan. Het “historic district” bestond uit 2 hoekpanden die in de verste verte niet meer leken op de grote foto’s die erbij stonden.
Voor degene die onze route willen volgen op Google Earth schrijf ik even de namen van de watergebieden/eilanden waar we langs gingen op onze weg noordwaarts.
We varen verder op de Indian River, gaan door de spoorbrug en buigen dan oostwaarts.

Via het Haulover Canal komen we op de Mosquito Lagoon. De meeste bruggen zijn minimaal 19.5 m. hoog en kunnen we net onderdoor. Lage bruggen gaan op verzoek altijd direkt open . We varen we aan de westzijde van een breed open ondiep water. Geen huizen, geen mensen, maar heel veel vogels. Bossen vol met Pelikanenfamilies, Flamingo’s, Zeearenden en nog veel meer soorten die ik niet ken. Aan het einde van de Lagoon komen we op de Indian River North en weer in de bewoonde wereld.

Links aan aantal grote campings en aan de rechteroever prachtige huizen. We overnachten vlak voor New Smyrna Beach. De volgende ochtend varen we door New Smyrna Beach langs mooie huizen, langs Ponce de Leon Inlet. Het water is hier zeer ondiep, dus oppassen dat we niet vastlopen. Het is heel rustig weer, wel erg warm.
We komen langs Port Orange en door Daytona Beach en langs Ormond Beach. Links en rechts prachtige huizen.

Alle huizen aan het water hebben een steiger met een motorboot. Halifax River ligt vlak achter het strand. Na Halifax Creek komen we voorbij Flagler Beach. Even voorbij dit punt vinden we een leuke ankerplaats in een zijkanaaltje waarachter een cement fabriek staat (die we trouwens niet zien).

Het kanaaltje is erg smal, dus leggen we de achterkant van de boot vast aan een palmboom zodat we het doorgang niet afsluiten. ’s Avonds horen we de vreemdste vogelgeluiden en ’s nachts is het weer oorverdovend stil.

De volgende ochtend hapert de motor en gooien we het anker weer even uit in Fox Cut. Een heel mooi kanaal met aan beide kanten weer de allermooiste huizen en bootparkeerplaatsen.

Veel huizen in Florida hebben dit soort grote horrenkooien. Je gaat dus in Florida wonen, hebt een huis met airco zodat je de ramen dicht moet houden en vervolgens bouw je een kooi rond je huis. Waar kun je dan nog genieten van de zon? Ook wij hebben de boot dichtgeplakt met horrengaas, pas nadat we helemaal lekgeprikt waren.

Het motorprobleem was weer snel opgelost. Op de volgende ankerplaats zal de skipper de motor een snelle onderhoudsbeurt geven.

Na een uurtje varen we verder over de Matanzas River, langs de Matanzas Inlet en Rattlesnake Island, langs Fort Matanzas en Butler Beach. Aan het einde van de dag ankeren we bij de City Marina in St. Augustine.

St. Augustine is de oudste stad van Amerika. Hier hebben de Spanjaarden zich voor het eerst op het vasteland gesetteld. Het oude fort herinnert nog aan die tijd.

Veel gebouwen zijn wel opgetrokken in Spaanse stijl. Dit is de City Hall gebouwd rond 1850 met een prachtige trouwzaal en mooie binnentuin voor de trouwkiekjes.

Het Flagler college dateert ook van rond 1850 en is gebouwd als hotel door de oprichter van de Florida Railway. Well-to-do people reisden in die tijd al naar Florida vanwege het heerlijke klimaat. Het gebouw heeft later een aantal andere bestemmingen gekregen en is sinds 1968 een kunstcollege. Het centrum van St. Augustine heeft een aantal Spaanse straatjes. We kunnen niet goed ontdekken hoe origineel alles is, maar het is er heel gezellig en erg druk omdat het weekend is. Veel leuke terrassen en cafeetjes en erg veel kunstwinkels.

Na een paar dagen vervolgen we onze weg weer en plannen we over 2 dagen in Fernandina Beach te zijn, de laatste stop in Florida. Het stadje ligt aan de Amelia Rivier op Amelia Island. Onderweg varen we uren door smalle kanalen. Langs de oevers weer prachtige huizen,

sommige zo groot dat we soms twijfelen of het niet hotels zijn. In een ondiepe rivier zitten we, bloink, bloink, weer even aan de grond. Na een uurtje lukt het ons weer los te komen, geholpen door het opkomend tij. Er zit onweer in de lucht en gedurende onze ankerstop hebben we ’s nachts zware regenbuien. We steken de St. John’s river over en varen o.a. over de Nassau Sound. De 2de dag van dit stuk zien we alleen maar moerassen, vissen en vogels.

Fernandina Beach doet een beetje denken aan een film. Veel panden zijn heel mooi gerestaureerd. Er is een heuse saloon en dit soort oude gebouwen.

En heel veel van deze stijl prachtig gerestaureerde huizen.

Morgen trekken we weer verder en zullen we aankomen in de State of Georgia.