maandag 16 mei 2011

Amerika, het land van .....

de onbegrenste mogelijkheden blijkt in de praktijk het land van de onmogelijkheden te zijn.

We hebben een probleem dat zich hier moeilijk laat oplossen. Tijdens onze afwezigheid is er een brandje geweest door kortsluiting in onze boot. Hoewel het brandje beperkt is gebleven tot een kleine ruimte die Hans altijd (in navolging van de tankers van Shell) machinekamer noemt, is de rook/roet schade behoorlijk in de hele boot. We schrokken ons een hoedje!!! Potten en spuitbussen olie, vetten en meer van die chemische troep helemaal verbrand/opgelost. De brand lijkt vanzelf uitgegaan maar zo te zien moet er lange tijd veel zwarte rook gehangen hebben.
De verzekering stuurt een schade-expert uit NL maar omdat alles onder een dikke laag roet bedekt is, is het moeilijk de schade onmiddellijk vast te stellen. Er wordt snel een firma ingehuurd om alles schoon te maken. En hiermee halen wij al direkt een enorm probleem in huis. Hoewel de man verklaart alles, ja tot en met de boeken, schoon te kunnen maken, blijken ze dat in de praktijk helemaal niet waar te kunnen maken. Op dag 2 van de schoonmaak gaan wij een kijkje nemen naar de vorderingen. En daar worden we niet echt blij van. Als 5 olifanten in een porceleinkast gaan de schoonmakers door de boot. De zwarte aanslag op plafonds en wanden gaat er niet af. Ze kunnen het dus gewoon niet, erger nog, ze hebben het alleen maar erger gemaakt. Gepland was 3 dagen, het worden er dus 6. Na die tijd liggen er nog 3 grote vuilniszakken vol met kleding, handdoeken en lakens. Dat wordt dus nu niet meer schoon.  Alle boeken maar in de vuilnisbak gedaan, anders kom je nooit van de stank af. Enfin, "best effort" heet het dan, en dat is dat.


De schade-expert van Unigarant heeft ons verzekerd dat de boot weer helemaal opgeknapt gaat worden en weer helemaal wordt mooi gemaakt. Voorgesteld wordt om de boot technisch in orde te maken, naar NL te zeilen en daar bij een werf op te laten knappen. Vinden wij een prima idee, maar waar vind je hier vakmensen die dat deel kunnen doen? Na enkele pogingen mensen in te schakelen voor de diverse jobs en dit gewoon niet lukt, zien we het niet meer zitten en stellen we de verzekering voor de boot maar op transport te zetten naar NL. Helaas, dat wordt niet vergoed.

We hebben al zo'n flauw vermoeden wie dit allemaal moet gaan opknappen ....... wij zelf!


Maar goed, we blijven optimistisch en beseffen nu dat geduld nog altijd een schone zaak is (grappig is het woord schoon in dit verband). Overzeilen kunnen we alleen in de maand juni doen en dat is over 2 weken. Dat gaat dus niet lukken. Dus hebben we ons er al bij neergelegd dat we gewoon maar de hele zomer aan dit "project" gaan besteden. Omdat we na die tijd niet naar Europa kunnen zeilen en niet naar het zuiden (vanwege orkaanseizoen) zijn we dus genoodzaakt in deze omgeving te blijven en de boot komende winter ook weer hier in de omgeving te laten overwinteren. Niet leuk, maar we hebben ervoor gekozen alles helemaal piekfijn in orde te brengen voordat we weer gaan varen. We gaan er gewoon voor.

Moet ik dus nog even terugkomen op de aanhef van dit verhaal. Amerikanen zijn op dat punt rare mensen. Je denkt dat ze altijd straigtforward zijn, maar dat is dus niet zo. Je vindt een Certified Marina, Volvo Penta dealer bovendien, kerel komt kijken, neemt de schade op. Je vraagt hem een prijsopgave te doen en wat blijkt na 4 dagen wachten ... niets gebeurd, nee ik doe het toch maar niet want heb het veel te druk. Zeg dat dan gelijk of laat het ons weten. Bovendien heeft de Volvo Penta importeur hem afgeraden het werk te doen wat gedaan moet worden aan de motor. Hij zegt dat daarvoor een monteur uit Zweden moet komen. Onzin natuurlijk. We hebben sterk de indruk dat deze firma's niet zijn wat ze beweren.

Intussen is Hans al begonnen technische onderdelen te zoeken en bestellen op internet. Wat een verademing, je bestelt iets in NL of Engeland en binnen 3 dagen heb je het in huis. Sneller dan dat je het hier gevonden hebt. In bootwinkels hebben ze hier sowieso heel weinig op voorraad. Met een grote lijst van te vervangen spullen rijden we 60 km naar Albany. Daar zit een West Marine, grote keten over heel Amerika. Hebben ze niet één produkt dat op onze lange lijst staat  in de winkel liggen. Jawel, ze kunnen alles voor je laten komen, maar dan wel eerst alles betalen! Hallo.

Een ander alternatief is de boot te vervoeren naar een werf die al die werkzaamheden wél zou kunnen doen, in de buurt van New York of in de Chesapeake bay. We twijfelen. Stel dat je daar aankomt  met je boot op een grote trailer en zeggen ze weer rustig "we doen het toch maar niet"!
Dus zit er niets anders op dan maar gewoon door te gaan met het zoeken naar de juiste deskundigen en hopelijk komt de ene van de andere.


Het goede nieuws bij dit alles is dat we voorlopig nog een tijdje kunnen blijven wonen in ons winterverblijf. We hebben Mark beloofd dat we de tuin netjes zullen onderhouden en het gras maaien. Intussen heeft hij het huis wel te koop gezet. Anyone interested? De bomen en de rest van de tuin staan weer volop in blad en bloei en het is prachtig. Helaas nog steeds weinig zonnig weer, heel veel regen.

Het tripje naar California was een welkome afleiding. Samen met Kimmy heb ik enorm genoten. Mijn verhaaltje staat op het voorgaande blog.

Heeft er iemand na het lezen van dit verhaal nog suggesties, dan horen we dat natuurlijk heel graag.

Lieve groet aan iedereen, Marianne

1 opmerking:

Anoniem zei

wat een elende bij jullie daar wij zijn weer terug uit denemarken en mailen je wel
Johan